Nederlandse bovenleiding in schaal 'N' en 'H0'.
Deel 2; Stalen DIN-portalen en afspanning bovenleiding.
Stalen
portalen.
Het DIN-portaal, een uit stalen HE-profielen, de vroegere DIN-profielen,
uitgevoerde constructie die in model relatief makkelijk na is te bouwen.
Eerst nog even naar het grote voorbeeld. Voor de staanders wordt over het
algemeen een HE-220A of een HE-240A toegepast en de bovenligger is een HE-160A.
De oplegging wordt samengesteld uit U profiel 140x70 aan beide zijden van
de staander en de Y-hanger uit een U 60x40. Afhankelijk van het tijdperk
is dit een symetrische of een a-symetrische constructie.
Werden eerst de staanders in de betonnen fundering ingegoten, nu worden
de staanders voorzien van een voetplaat waarna ze op draadeinden op de betonvoet
worden geplaatst waardoor meer afstelmogelijkheid is gecreëerd. Ook
dit is dus tijdperk afhankelijk, de inschatting is dat rond de 80-er jaren
de constructie van de y-hanger en de betonvoet is gewijzigd.
De onderlinge afstand van de portalen langs de vrije baan rond de 70m, bij
afspanconstructies is dat 60m.
Afspanconstructie.
De maximale rijdraadlengte die mag worden afgespannen is 900m. Met toepassing
van een vast punt tussen twee afspanningen mag de onderlinge afstand tussen
twee afspanconstructies max. 1800m bedragen. Zo'n vast punt is te herkennen
aan de diagonale draad tussen draagkabel en rijdraad. De onderlinge afstand
tussen twee afspanconstructies ligt doorgaans tussen de 1500m en 1750m,
afhankelijk van de plaatselijke situatie.
Er zijn meerdere afspanconstructies bij het grootbedrijf in gebruik waarvan
de wielafspanning het meest tot de verbeelding spreekt. Ook is er onderscheid
in een gesloten- en een open afspanconstructie. De gesloten afspanconstructie
bestaat uit drie spanvelden (tussen vier portalen) waarbij de twee secties
elektrisch met elkaar zijn doorverbonden. De open afspanconstructie bestaat
uit vier spanvelden waarbij de secties elektrisch van elkaar gescheiden
zijn. Alleen bij schakel- of onderstations worden deze open afspanconstructies
toegepast.
De bouwset.
De bouwset bestaat niet alleen uit eerder genoemde etsdelen maar ook uit
de benodigde onderdelen voor de afspanconstructie waaronder de wielafspanning
en het ankerblok. Ook de benodigde messing H-profielen, buis voor de betonvoeten
en draad voor de afspanconstructie (niet de rijdraden) en zijwaartsen worden
in deze set meegeleverd. Voor het H0 model wordt uiteraard het U-profiel
voor de Y-hanger meegeleverd.
Uit een bouwset kan 1 portaal worden gebouwd en 1x een wielafspanning. Voor
een complete afspanconstructie zijn minimaal vier portalen benodigd zodat
er uiteindelijk voldoende onderdelen beschikbaar zijn om een volledige afspanconstructie
te bouwen.
Ook voor de DIN-portalen zijn opschriften setjes beschikbaar voor de kilometrering,
zie de Tabel voor de bestelnummers.
Meer over Bovenleidingportalen, de beschikbare bouwsets en verkrijgbaarheid.
Inhoud: Treinmodellen schaal 'N' NS lichtseinen 'N' NS bovenleiding 'N' Ombouwsets 'N' Frontverlichting 'N' Onderdelen 'N' Schaal 'H0' Schaal '0' Schaal IIm (G) Spoorsound Elektro en Digitaal Verf programma Spuitwerk 3D printen |
Bestellen: Bestelpagina 'N' PHILDIE bouwsets 'N' Loc nummerplaten 'N' Bestelpagina 'H0' Philotrain onderdelen 'H0' Loc nummerplaten 'H0' Bestelpagina '0' Philotrain onderdelen '0' Bestellen IIm Bestelpagina verf Bestelpagina Spoorsound Bestelpagina elektro |
Service: Downloads Toelichting bestelformulier Bestelprocedure Verzendkosten Algemene voorwaarden Route |
Dubbelklik voor terugkeer
naar top pagina. Deze website komt het best tot zijn recht in Firefox of Google Chrome. |
||
|