Nederlandse bovenleiding in schaal 'N' en 'H0'.
Deel 2; Stalen DIN-portalen en afspanning bovenleiding.

NS DIN portaalStalen portalen.
Het DIN-portaal, een uit stalen HE-profielen, de vroegere DIN-profielen, uitgevoerde constructie die in model relatief makkelijk na is te bouwen. Eerst nog even naar het grote voorbeeld. Voor de staanders wordt over het algemeen een HE-220A of een HE-240A toegepast en de bovenligger is een HE-160A. De oplegging wordt samengesteld uit U profiel 140x70 aan beide zijden van de staander en de Y-hanger uit een U 60x40. Afhankelijk van het tijdperk is dit een symetrische of een a-symetrische constructie.
Werden eerst de staanders in de betonnen fundering ingegoten, nu worden de staanders voorzien van een voetplaat waarna ze op draadeinden op de betonvoet worden geplaatst waardoor meer afstelmogelijkheid is gecreëerd. Ook dit is dus tijdperk afhankelijk, de inschatting is dat rond de 80-er jaren de constructie van de y-hanger en de betonvoet is gewijzigd.
De onderlinge afstand van de portalen langs de vrije baan rond de 70m, bij afspan­constructies is dat 60m.

NS DIN portaal met afspaninrichting

Afspanconstructie.
De maximale rijdraadlengte die mag worden afgespannen is 900m. Met toepassing van een vast punt tussen twee afspanningen mag de onderlinge afstand tussen twee afspanconstructies max. 1800m bedragen. Zo'n vast punt is te herkennen aan de diagonale draad tussen draagkabel en rijdraad. De onderlinge afstand tussen twee afspanconstructies ligt doorgaans tussen de 1500m en 1750m, afhankelijk van de plaatselijke situatie.
Er zijn meerdere afspanconstructies bij het grootbedrijf in gebruik waarvan de wielafspanning het meest tot de verbeelding spreekt. Ook is er onderscheid in een gesloten- en een open afspanconstructie. De gesloten afspanconstructie bestaat uit drie spanvelden (tussen vier portalen) waarbij de twee secties elektrisch met elkaar zijn doorverbonden. De open afspanconstructie bestaat uit vier spanvelden waarbij de secties elektrisch van elkaar gescheiden zijn. Alleen bij schakel- of onderstations worden deze open afspanconstructies toegepast.

De bouwset.
De bouwset bestaat niet alleen uit eerder genoemde etsdelen maar ook uit de benodigde onderdelen voor de afspanconstructie waaronder de wielafspanning en het ankerblok. Ook de benodigde messing H-profielen, buis voor de betonvoeten en draad voor de afspanconstructie (niet de rijdraden) en zijwaartsen worden in deze set meegeleverd. Voor het H0 model wordt uiteraard het U-profiel voor de Y-hanger meegeleverd.
Uit een bouwset kan 1 portaal worden gebouwd en 1x een wielafspanning. Voor een complete afspanconstructie zijn minimaal vier portalen benodigd zodat er uiteindelijk voldoende onderdelen beschikbaar zijn om een volledige afspanconstructie te bouwen.
Ook voor de DIN-portalen zijn opschriften setjes beschikbaar voor de kilometrering, zie de Tabel voor de bestelnummers.

Meer over Bovenleidingportalen, de beschikbare bouwsets en verkrijgbaarheid.

Inhoud:
Treinmodellen schaal 'N'
NS lichtseinen 'N'
NS bovenleiding 'N'
Ombouwsets 'N'
Frontverlichting 'N'
Onderdelen 'N'
Schaal 'H0'
Schaal '0'
Schaal IIm (G)
Spoorsound
Elektro en Digitaal
Verf programma
Spuitwerk
3D printen
Bestellen:
Bestelpagina 'N'
PHILDIE bouwsets 'N'
Loc nummerplaten 'N'
Bestelpagina 'H0'
Philotrain onderdelen 'H0'
Loc nummerplaten 'H0'
Bestelpagina '0'
Philotrain onderdelen '0'
Bestellen IIm
Bestelpagina verf
Bestelpagina Spoorsound
Bestelpagina elektro
Service:
Downloads
Toelichting bestelformulier
Bestelprocedure
Verzendkosten
Algemene voorwaarden
Route

logo facebook pagina
logo postadres logo e-mailadres
Dubbelklik voor terugkeer naar top pagina.
Deze website komt het best tot zijn recht in Firefox of Google Chrome.