Professionele modelbouw verven van PHILDIE.
Ook voor modelbouw zijn er verven en lakken in verschillende
soorten. De professionele Nitro-cellulose lakken zijn bij uitstek geschikt
voor het spuitwerk van messing trein modellen, maar ook andere metaalsoorten
en kunststoffen zijn geschikt. Deze laksoort blinkt uit door zijn kleurechtheid
en zeer snelle droogtijd, bovendien kan deze in combinatie met een etsende
verdunner zonder primer gespoten worden op gestraalde metalen. Voor de modelbouwer
is het niet onbelangrijk dat deze laksoort nagenoeg onbeperkt houdbaar is,
mits vorstvrij bewaard. De kleurlakken worden specifiek in hoogglans geleverd
vanwege de betere hechting van belijningen en opschriften, in afwrijf- of
waterdecals. Met de nabehandeling met PHILDIE-finisch worden de modellen
van een egale mattering voorzien en vormt het een beschermlaag voor de opschriften.
De verf wordt standaard geleverd in blikjes van 125cc, levering per liter
op aanvraag.
Praktische tips en advies in de alinea Gebruiksadviezen
en Spuitwerk, de praktijk.
De
hierboven omschreven laksoort is van origine het Philotrain verfprogramma
wat oorspronkelijk bestond uit zo'n 35 kleuren. Sinds de overname is het
kleurenpalet flink uitgebreid en bevat het nu ± 80 kleuren + de aanverwante
producten zoals de befaamde PHILDIE-finish (blanke vernis), verdunner
en afplaktape.
Voor alle kleuren geld dat ze zijn achterhaald na gedegen onderzoek bij
de betreffende Spoorwegmaatschappijen en Railmusea. De kleurnummers zijn
onderverdeeld in de verschillende Nederlandse Spoorweg bedrijven, te vinden
op Verf bestellen en de pagina
Kleurenschema's.
* In de kleurenschema's komen kleuren voor welke worden aangeduid met '00',
deze kleuren moeten nog worden aangemaakt en komen dan ook niet voor op
de bestellijst. Vraag informatie via het bestelformulier of stuur een e-mail.
De aangegeven kleuren in de kleurenschema's en bestellijst zijn slechts
ter indicatie. Het kleurnummer vermeld in de kolom 'kleurnummer oud' is
het oorspronkelijke Philotrain kleurnummer.
KLEURLAKKEN;
Sneldrogende hoogglans verf op basis van nitrocellulose-acrylaathars,
alleen te verwerken met de airbrush. Deze verfsoort is alleen te verdunnen
met de PHILDIE verdunner 918 of Thinner 'voor celluloselakken'.
Te gebruiken in een mengverhouding van ± 1:1 tot 1:1,5 (verf:verdunner).
Meer over het voorbewerken of praktische
tips voor het werken met de kleurlakken.
Voor gebruik de verf goed roeren, bezinksels goed
van de bodem los roeren, vooral bij wit en rood gerelateerde kleuren
o.m. rood, geel, oranje, bruin, paars.
Tijdens het spuiten de verflagen 5 tot 10 minuten laten drogen alvorens
de volgende laag aan te brengen. Voor de volgende bewerking (afplakken,
opschriften, vernis) de verf 10 tot 12 uur laten uitharden, schuurbaar
na volledige uitharding na 16 uur, in een goed geventileerde ruimte bij
18°.
DE PHILDIE KLEURLAKKEN NOOIT TOEPASSEN OVER
ANDERE VERFSOORTEN.
KLEURLAKKEN VERNIEUWD;
Helaas is de voor modelbouw uitermate geschikte verfsoort Nitroflex uit
de handel genomen.
Het goede nieuws is dat er is een zeer goede vervanger voor in de plaats
is gekomen, 1K Topcoat.
Deze verf is op basis van alkyd hars en is een sneldrogende spuit-verf,
stofdroog binnen 15 min. en heeft een volledige uithardingstijd van 3
tot 5 dagen bij kamertemperateur, afhankelijk van de omstandigheden. De
uithardingstijd is echter relatief, afplakken, opschriften of vernis aanbrengen
kan na 24 uur.
Ook de 1K Topcoat kan direct op gestraald
metaal gebruikt worden en in combinatie met de Phildie-etsthinner
918 voor een nóg betere hechting. De mengverhouding verf/etsthinner
is 1:1 á 1:1,5. Bij andere toepassingen voorbehandelen met een
etsende primer zoals de Phildie-washprimer 911 of de Phildie-kunststofprimer
911. Op voorbehandelde oppervlakken is de verf ook te verdunnen met Thinner
'voor cellulose lakken', verkrijgbaar in de bouwmarkt.
1K Topcoat en Nitroflex kunnen laag
over laag door elkaar gebruikt worden.
De algemene handleiding is ook van toepassing op de 1K-Topcoat, meer over
het voorbewerken of praktische
tips voor het werken met de kleurlakken.
AFHANKELIJK VAN DE VOORRAAD WORDEN DE
NITROFLEX KLEUREN LANGZAMERHAND VERVANGEN DOOR DE 1K-TOPCOAT. Kleurnummers
met de nieuwe verfsoort zijn op het verfbliketiket te herkennen aan de
letter T achter het kleurnummer, op de factuur staat het in de omschrijving
vermeld.
Voor alle beschikbare kleuren, zie het kleurenpalet
of de pagina kleurenschema's voor
de toepassing van de kleuren op de verschillende treinmodellen.
Kleurnummer 772 zilver; Niet meer verkrijgbaar.
Kleurnummer 771 zilver; Voor toepassing in combinatie
met de PHILDIE kleurlakken op basis van polyesterharsen. Kleurnummer
771 is een vervangend product voor kleurnummer 770 en 772 (andere verfsoort).
Kleurnummer 951 goud;
Uitstekende, sneldrogende en goed dekkende lak met puur metaalpigment
voor elegante oppervlakte-effecten op stoomdom, messing handgrepen, etc.
Voor gebruik binnen op hout, metaal, glas en kunststof. Roer de inhoud
grondig door en breng het aan d.m.v. een fijn penseel, trekpen of airbrusch.
De ondergrond moet schoon, droog, vet- en roestvrij zijn. Voor toepassing
op kleine onderdelen is het noodzakelijk de lak te verdunnen. Doe de benodigde
hoeveelheid op een mengpaneel en verdun de lak met Thinner.
LET OP; de verf heeft een uitstekende vloei-eigenschap, iets teveel verdunner
en/of teveel verf aan het penseel kan lijden tot ongewenste uitvloeiing.
In een poging niet uitgeharde lak te verwijderen zal een veel grotere
vlek veroorzaken. Overtollige lak na uitharding te verwijderen door raderen.
LIVE-STEAM MODELLEN.
Voor toepassing op Live-steam modellen, een zijdeglans kleurlak op basis
van polyesterharsen. Bezit actieve corrosiewerende pigmenten en is hittebestendig
tot 250° C. Een 1-K weerbestendige primer en aflaksysteem in één
met een zeer goede hechting en elasticiteit. Voor toepassing op staal,
RVS, aluminium, zink, Non-ferrometalen en harde kunststoffen voor industriële
en maritieme toepassingen.
Verwerking met de spuit (voorkeur), kwast of roller (geen schuimroller),
de eerste laag dun aanbrengen. Bij spuitwerk verdunnen met thinner 1:1,
in 2 á 3 lagen opbrengen, bij andere verwerkingen naar behoefte
verdunnen. Stofdroog na 30 min, overschilderbaar na 2 uur, volledige uitharding
na 3 dagen.
Nieuwe stalen ondergronden ontvetten en ontdoen van corrosie en walshuid
d.m.v. stralen (voorkeur), of schuren. Aluminium, lichtmetalen, en RVS
eventueel ook te schuren met Scotch Brite.
De verfsoort voor Live-Steam modellen is in de bestellijst herkenbaar
aan de aanduiding 'LS' achter het kleurnummer. Niet alle kleuren uit het
Phildie verfprogramma kunnen worden geleverd echter wel de meeste standaard
RAL kleuren, stuur een e-mail
voor meer informatie.
De verf wordt per blik van 750 cc als mengkleur op bestelling geleverd
en kunnen dan ook niet geretourneerd worden.
BESTELLEN;
Maak gebruik van de pagina Verf bestellen
voor het bestellen van verfproducten.
GEBRUIKSADVIEZEN.
TOEPASSING OP NIEUWE MODELLEN:
Voorbewerking messing modellen;
Gesoldeerde modellen worden eerst een nacht in een bad met wc-eend geweekt
om de laatste resten soldeervloeistof te verwijderen. De geschikte wc-eend
is de versie waarin zoutzuur is verwerkt. Maak het bad aan met warm water
en voeg er ± 5 á 10% wc-eend aan toe.
Het reinigen in een ultrasoon reiniger is ook een mogelijkheid, gebruik
het reinigingsmiddel wat in de handleiding van het apparaat wordt geadviseerd.
Zelf een bad voor de ultrasoon reiniger maken kan ook d.m.v. wc-eend maar
gebruik daarbij geen attributen als korfjes of mandjes anders dan van
rvs of glas, deze worden door de wc-eend aangetast. Na gebruik het apparaat
goed reinigen.
Het is van cruciaal belang dit reinigingsproces te doen omdat hiermee
ook resten soldeervloeistof tussen overlappingen van plaatmateriaal worden
verwijderd. Zelfs een klein restje soldeervloeistof tast na verloop van
tijd de lak aan, waardoor de hele spuitcyclus opnieuw gedaan kan worden.
Op metaal, gestraald;
Na het bad het model goed laten drogen, waarna het kan worden gestraald.
Daarna stofvrij blazen met perslucht.
De kleurlakken rechtstreeks aanbrengen zonder tussenkomst van primer.
Met deze voorbehandeling de kleurlakken te verdunnen met PHILDIE-verdunner
916.
Op metaal, ontvet;
Na het bad het model goed laten drogen, daarna het model reinigen met
vim en tandenborstel en voorbehandelen met primer, kleurnummer 911.
Met deze voorbehandeling de kleurlakken te verdunnen met Thinner (voor
Celluloselakken) of PHILDIE-verdunner 916.
Op kunststof;
Het model reinigen d.m.v. stralen of ontvetten met vim en tandenborstel,
afhankelijk van de kunststof soort.
Test de kunststof op thinner bestendigheid. Wrijf met een druppel Thinner
(binnenkant kap) over het kunststof. Indien het materiaal zacht wordt
of wanneer de kleur van het kunststof vrij komt, dan het model alleen
ontvetten, de kleurlak is dan direct toepasbaar op het model. Bij het
spuiten tast de verf de toplaag enigszins aan waardoor een prima hechting
ontstaat. Met deze voorbehandeling de kleurlakken te verdunnen met thinner.
In alle andere gevallen, de harde kunststof soorten en resin, de ondergrond
opruwen d.m.v. stralen of, indien mogelijk, behandelen met waterproef
800 of hoger. Resin modellen en/of onderdelen tevens ontvetten met thinner.
Daarna voorbehandelen met de PHILDIE kunststof primer 914. Met
deze voorbehandeling de kleurlakken te verdunnen met Thinner of PHILDIE
verdunner 916.
Op hout;
Na schuren het model in meerdere lagen voorbehandelen met grondverf voor
hout, tussentijds schuren, na de laatste laag nat schuren met waterproof
800 of hoger, de kleurlakken te verdunnen met Thinner of PHILDIE
verdunner 916.
Algemeen;
Onverhoopt kan het voorkomen dat kleine oneffenheden weggewerkt dienen
te worden zoals een soldeer-/lijmnaad of lichte beschadiging. Na de hierboven
omschreven voorbehandeling het model eenmaal te behandelen met een dunne
laag kleurlak. Hierdoor worden de oneffenheden beter zichtbaar en de plamuur
krijgt een betere hechting. Gebruik b.v. de snelplamuur van Alabastine,
in 30 minuten droog, afhankelijk van laagdikte, en thinner bestendig.
Na uitharding het plamuurwerk nat afwerken met waterproef schuurpapier
800 of hoger, daarna verder behandelen zoals hierboven omschreven.
TOEPASSING OP BESTAANDE MODELLEN:
Oude verflagen op modellen van metalen en kunststof zijn te verwijder
d.m.v. stralen, ook is het model dan perfect voorbewerkt voor de eerste
verflaag.
Niet iedereen heeft de mogelijkheid modellen te stralen, eventueel door
PHILDIE laten uitvoeren. Een metalen kap is ook goed te ontdoen
van oude verflagen d.m.v. thinner, aceton of remolie.
Veel kunststof modellen zijn ook te reinigen met remolie maar let wel,
niet alle kunststof soorten zijn hiertegen bestand.
Eerst op de binnenkant een stukje proberen. Indien het kunststof zacht
wordt moet naar een andere oplossing worden gezocht. Het is mogelijk dat
naderhand het kunststof hard wordt, m.a.w. door de remolie worden de weekmakers
in het kunststof opgelost. Het gevolg is dan dat na verloop van tijd scheuren
in de kap ontstaan waardoor deze onherstelbaar beschadigd.
Na verwijdering van de 'oude' verflagen het model verder te behandelen
als 'nieuwe' modellen, zoals hierboven omschreven.
AANVERWANTE PRODUCTEN.
PHILDIE-etsverdunner 918 (en 912/916/917);
Nitro-cellulose lakken en Alkydhars lakken zijn in het algemeen te verdunnen
met Thinner 'voor cellulose lakken'. Echter, voor een nóg betere
hechting op metalen is de PHILDIE-etsverdunner met bestelnummer
918 aan te raden. Deze verdunner heeft een etsende werking op metalen
oppervlakken waardoor een betere hechting ontstaat. Hierdoor kan een voorbehandeling
met washprimer achterwege blijven. De verdunner toepassen in een mengverhouding
van 1:1 tot 1:1,5 (verf:verdunner). De PHILDIE-etsverdunner is
op de bestellijst te vinden onder nummer 918 in de tabel 'algemeen'.
De PHILDIE-etsverdunner 918 is het vervangende product voor de verdunners
912, 916 en 917.
PHILDIE-finish
- BLANKE VERNIS.
De blanke vernis is toepasbaar voor de eindafwerking van treinmodellen,
het fixeren van opschriften en biezen. Geeft het model een egale mattering
en heeft geen vergelende eigenschappen. Kan worden aangebracht over de
PHILDIE kleurlakken en alle synthetische en acryl verfsoorten.
De vernis is krasvast en beperkt weerbestendig waardoor toepassing mogelijk
is op treinmodellen welke buiten worden gebruikt. Beperkt weerbestendig
houd in dat het nat worden van het model (regenbui) geen probleem is.
Echter, het blootstellen aan de weersinvloeden van alle seizoenen wordt
afgeraden.
De vernis is watergedragen en daardoor verdunbaar met water en te verwerken
met airbrush (aanbevolen) of penceel.
Bij spuitwerk;
Mengverhouding 1 deel vernis : ¼ deel water.
Breng de vernis in twee of drie lagen aan. Spuit de eerste laag in een
zeer dunne waas, het model in weerspiegeling houden zodat zichtbaar is
wat op het model gespoten wordt. Breng enkele minuten daarna de tweede
laag (en event. 3e) iets voller aan.
Door de kleine hoeveelheid vernis waarmee gespoten wordt, vooral bij de
eerste spuitlaag, kan de nozzle snel verstopt raken. Het is dan ook aan
te raden de spuit regelmatig naast het model even vol open te trekken
zodat de nozzle wordt doorgeblazen. Spoel de spuit ook direct door met
schoon water als even gepauzeerd wordt.
Bij gebruik van penceel (niet aanbevolen);
De vernis niet of nauwelijks verdunnen, ook in twee lagen dun aanbrengen,
overschilderbaar na 4 uur.
De vernis is bij spuitwerk stofdroog na 5 á 10 min. bij 20°
C, afhankelijk van de laagdikte, volledige uitharding en glansgraad wordt
bereikt na vier dagen.
Gereedschap direct na gebruik reinigen met water, niet verwerken
beneden 10° C. Kleurnummer
903, tabel 'algemeen'.
METAALPRIMER;
Washprimer, een etsende primer voor toepassing op ontvet metaal, alleen
te verwerken met de airbrush. Te verdunnen met Thinner voor celluloselakken
1:0.5/0.25 (primer:verdunner). Het oppervlak opruwen d.m.v. stralen of
schuren met waterproef 800. Spuit 1 dunne laag, overspuiten met kleurlak
na 20 minuten en binnen 24 uur. Spuit reinigen met Thinner. Kleurnummer
911, tabel 'algemeen'.
KUNSTSTOFPRIMER;
Kunststof primer is toepasbaar op bijna alle soorten, van verfresten ontdane,
harde kunststoffen, zie ook onder Toepassing.
Het oppervlak opruwen d.m.v. stralen of schuren met waterproef 800. De
primer is gebruiksklaar en alleen te verwerken met de airbrush.
Spuit 1 dunne laag, waarna na 20 minuten en binnen 24 uur de eerste laag
kleurlak dient te worden aangebracht. Spuit reinigen met Thinner. Kleurnummer
914, tabel 'algemeen'.
AFPLAKTAPE;
Onmisbaar bij het spuitwerk is afplaktape. De kwaliteit kenmerkt zich
in kleefkracht, elasticiteit en het niet achterlaten van lijmresten. Deze
tape is bij PHILDIE verkrijgbaar in een breedte van 25 mm op een
rollengte van 66 meter en staat op de bestellijst vermeld onder nummer
921, tabel 'algemeen'.
SPUITWERK, DE PRAKTIJK.
Voor het spuitwerk van treinmodellen wordt een airbrusch met
'dubbel-actie' functie met onderbeker geadviseerd. Bij 'dubbel-actie'
wordt handmatig met het indrukken/achterover trekken van de trekker de
benodigde lucht/verf verhouding gemengd zodat de verf goed gedoceerd op
het oppervlak komt.
Een gelijkmatige heen en weer beweging tot buiten het te spuiten oppervlak
is daarbij van belang maar ook de volgorde, van onder naar boven.
Goede resultaten zijn te behalen met b.v. een Badger 150 met onderbeker
en een nozzle van 0,5mm (M), of een gelijkwaardig model.
De luchtdruk bij spuitwerk met de PHILDIE kleurlakken en primers
ligt rond de 2.0 bar, bij de vernis iets lager, maar is tevens afhankelijk
van de maat nozzle (S, M, of L) en de viscositeit van de verf. Iets meer
druk bij hogere viscositeit en/of grotere nozzle maat. Bij een te lage
luchtdruk maar soms ook bij iets te dikke verf kan zich een druppeltje
in de spuitkop vormen wat spettertjes in de verflaag tot gevolg heeft.
Ook raakt de spuitkop dan snel verstopt. Aan de hand van een stukje proef
spuitwerk op vergelijkbaar materiaal kan het beste de luchtdruk worden
bepaald en tevens de viscositeit van de verf worden gecontroleerd.
Beter te dun dan te dik.
Wanneer de verf met een korrelige structuur op het model komt is de verf
te dik, er is geen goed resultaat meer te behalen.
Geeft het spuitwerk een sinasappel effect dan is de spuitlaag te dik,
eveneens geen goed eindresultaat meer te behalen.
Te dunne verf (lage viscositeit) resulteert in meerdere spuitlagen, voeg
eventueel onverdunde verf toe, hiermee is alsnog een goed eindresultaat
te behalen.
De kleuren geel en rood zijn lastig dekkende kleuren, 5 á 6 spuitlagen
of meer is geen uitzondering, waarbij het eindresultaat mede wordt beïnvloed
door de kleur van de ondergrond. Wanneer de kleurlak bij gestraalde messing
modellen zonder primer of transparante primer wordt toegepast, is het
verstandig een lichtgrijze onderlaag toe te passen, b.v. de kleur grijs
van de binnenwanden van het model. Dit trucje is ook toepasbaar op de
op kleur gebrachte kunststof modellen.
Afhankelijk van de gebruikte verfsoort het gereedschap, airbrusch-nozzle-beker
e.d., te reinigen met het voor die verfsoort gebruikelijke verdunmiddel,
water (PHILDIE-finish) of thinner voor celluloselakken (kleurlakken
en primers). Indien na gebruik van de PHILDIE-finish de airbrusch
geen volledige reiniging wordt bereikt, dan de spuitonderdelen in thinner
laten weken en verder reinigen.
Ook hier kan een ultrasoon reiniger een handig apparaat zijn. Doe in de
reiniger schoon warm water, neem een glazen pot (conservenglas) en vul
die deels met thinner met daarin de airbrusch onderdelen, laat ook de
thinner opwarmen en zet het apparaat 5 á 10 minuten in werking.
Spuitwerk altijd in een goed geventileerde ruimte doen, bij voorkeur in
een spuitkast met voldoende afzuiging. Damp en nevels niet inademen, gebruik
altijd een masker.
DISCLAIMER;
Bovenstaande adviezen zijn met veel zorg en uit de praktijk samengesteld,
desondanks kan het voorkomen dat er fouten in staan of dat door invloeden
van buitenaf het resultaat anders wordt dan verwacht. Voor eventuele consequenties
voortvloeiende uit fouten of externe invloeden kan PHILDIE niet
verantwoordelijk worden gesteld. Alle adviezen zijn geheel voor eigen
risico, er kunnen geen rechten aan worden ontleend.
Inhoud: NS lichtseinen 'N' NS bovenleiding 'N' Ombouwsets 'N' Frontverlichting 'N' Onderdelen 'N' Schaal 'H0' Schaal '0' Schaal IIm (G) Spoorsound Elektro en Digitaal Verf programma |
Bestellen: Bestelpagina 'N' PHILDIE bouwsets 'N' Loc nummerplaten 'N' Bestelpagina 'H0' Philotrain onderdelen 'H0' Loc nummerplaten 'H0' Bestelpagina '0' Philotrain onderdelen '0' Bestellen IIm Bestelpagina verf Bestelpagina elektro |
Service: Downloads Toelichting bestelformulier Bestelprocedure Verzendkosten Algemene voorwaarden Route |
![]() ![]() ![]() |
||
![]() |
||
Dubbelklik voor terugkeer
naar top pagina. Deze website komt het best tot zijn recht in Firefox of Google Chrome. |
||
|