Professionele modelbouw verven van PHILDIE.

Een Philotrain licentie.

Ook voor modelbouw zijn er verven en lakken in verschillende soorten. De professionele Nitro-cellulose lakken zijn bij uitstek geschikt voor het spuitwerk van messing trein modellen, maar ook andere metaalsoorten en kunststoffen zijn geschikt. Deze laksoort blinkt uit door zijn kleurechtheid en zeer snelle droogtijd, bovendien kan deze in combinatie met een etsende verdunner zonder primer gespoten worden op gestraalde metalen. Voor de modelbouwer is het niet onbelangrijk dat deze laksoort nagenoeg onbeperkt houdbaar is, mits vorstvrij bewaard. De kleurlakken worden specifiek in hoogglans geleverd vanwege de betere hechting van belijningen en opschriften, in afwrijf- of waterdecals. Met de nabehandeling met PHILDIE-finisch worden de modellen van een egale mattering voorzien en vormt het een beschermlaag voor de opschriften.
De verf wordt standaard geleverd in blikjes van 125cc, levering per liter op aanvraag.

Praktische tips en advies in de alinea Gebruiksadviezen en Spuitwerk, de praktijk.

Phildie-finishDe hierboven omschreven laksoort is van origine het Philotrain verf­programma wat oorspronkelijk bestond uit zo'n 35 kleuren. Sinds de overname is het kleurenpalet flink uitgebreid en bevat het nu ± 80 kleuren + de aanverwante producten zoals de befaamde PHILDIE-finish (blanke vernis), verdunner en afplaktape.

Voor alle kleuren geld dat ze zijn achterhaald na gedegen onderzoek bij de betreffende Spoorwegmaatschappijen en Railmusea. De kleurnummers zijn onderverdeeld in de verschillende Nederlandse Spoorweg bedrijven, te vinden op Verf bestellen en de pagina Kleurenschema's.

* In de kleurenschema's komen kleuren voor welke worden aangeduid met '00', deze kleuren moeten nog worden aangemaakt en komen dan ook niet voor op de bestellijst. Vraag informatie via het bestelformulier of stuur een e-mail.

De aangegeven kleuren in de kleurenschema's en bestellijst zijn slechts ter indicatie. Het kleurnummer vermeld in de kolom 'kleurnummer oud' is het oorspronkelijke Philotrain kleurnummer.

KLEURLAKKEN.

KLEURLAKKEN;
Sneldrogende hoogglans verf op basis van nitrocellulose-acrylaathars, alleen te verwerken met de airbrush. Deze verfsoort is alleen te verdunnen met de PHILDIE verdunner 915 (was 912) of Thinner voor celluloselakken. Te gebruiken in een mengverhouding van ± 1:1,5 (verf:verdunner).
Voor gebruik de verf goed roeren, bezinksels goed van de bodem los roeren, vooral bij wit en rood gerelateerde kleuren o.m. rood, geel, oranje, bruin, paars.
Tijdens het spuiten de verflagen 5 tot 10 minuten laten drogen alvorens de volgende laag aan te brengen. Voor de volgende bewerking (afplakken, opschriften, vernis) de verf 10 tot 12 uur laten uitharden, volledige uitharding wordt na 16 uur bereikt in een goed geventileerde ruimte bij 18°.
CELLULOSELAKKEN NOOIT TOEPASSEN OVER ANDERE VERFSOORTEN.
Voor alle beschikbare kleuren zie het kleurenpalet of de pagina kleurenschema's voor de toepassing van de kleuren op de verschillende treinmodellen.

Kleurnummer 772 zilver;
Voor toepassing in combinatie met de PHILDIE kleurlakken. Bij gebruik rechtstreeks op metaal en harde kunststoffen eerst een primer toepassen. Aanbevolen verwerking met de spuit, verdunnen met thinner 1:1. In 2 á 3 dunne lagen opbrengen, stofdroog na 15 min, droogtijd 24 uur bij 20° C, 1 uur bij 60° C. Kleurnummer 772 is een vervangend product voor kleurnummer 770 en 771 (andere verfsoort).

NIEUW IN HET ASSORTIMENT.
Voor toepassing op Live-steam modellen, een zijdeglans kleurlak op basis van polyesterharsen. Bezit actieve corrosiewerende pigmenten en is hittebestendig tot 250° C. Een 1-K weerbestendige primer en aflaksysteem in één met een zeer goede hechting en elasticiteit. Voor toepassing op staal, RVS, aluminium, zink, Non-ferrometalen en harde kunststoffen voor industriële en maritieme toepassingen.
Verwerking met de spuit (voorkeur), kwast of roller (geen schuimroller), de eerste laag dun aanbrengen. Bij spuitwerk verdunnen met thinner 1:1, in 2 á 3 lagen opbrengen, bij andere verwerkingen naar behoefte verdunnen. Stofdroog na 30 min, overschilderbaar na 2 uur, volledige uitharding en schuurbaar na 3 dagen.
Nieuwe stalen ondergronden ontvetten en ontdoen van corrosie en walshuid d.m.v. stralen (voorkeur), staalborstel of schuren. Aluminium, lichtmetalen, en RVS eventueel ook te schuren met Scotch Brite.
De verfsoort voor Live-Steam modellen is in de bestellijst herkenbaar aan de aanduiding 'LS' achter het kleurnummer.

BESTELLEN;
Maak gebruik van de pagina Verf bestellen voor het bestellen van verfproducten.

GEBRUIKSADVIEZEN.

TOEPASSING OP NIEUWE MODELLEN:
Op metaal, gestraald;
Na het stralen en stofvrij blazen (perslucht) van het messing/metalen model, de kleurlakken rechtstreeks aanbrengen zonder tussenkomst van primer. Met deze voorbehandeling de kleurlakken te verdunnen met PHILDIE verdunner 915.
Op metaal, ontvet;
Het model reinigen met vim en tandenborstel en voorbehandelen met primer, kleurnummer 911. Met deze voorbehandeling de kleurlakken te verdunnen met Thinner (voor Celluloselakken) of PHILDIE verdunner 915.
Op kunststof;
Het model reinigen d.m.v. stralen of ontvetten (met vim en tandenborstel), afhankelijk van de kunststof soort.
Test de kunststof op thinner bestendigheid. Wrijf met een druppel Thinner (binnenkant kap) over het kunststof. Indien het materiaal zacht wordt of wanneer de kleur van het kunststof vrij komt, dan het model alleen ontvetten, de kleurlak is dan direct toepasbaar op het model. Bij het spuiten tast de verf de toplaag enigszins aan waardoor een prima hechting ontstaat. Met deze voorbehandeling de kleurlakken te verdunnen met thinner.
In alle andere gevallen (de harde kunststof soorten en giethars) de ondergrond opruwen d.m.v. stralen of behandelen met waterproef 800 of hoger, daarna voorbehandelen met de PHILDIE kunststof primer 914. Met deze voorbehandeling de kleurlakken te verdunnen met Thinner of PHILDIE verdunner 915.
Op hout;
Na schuren het model in meerdere lagen voorbehandelen met grondverf voor hout, tussentijds schuren, na de laatste laag licht schuren met 280 of hoger, de kleurlakken te verdunnen met Thinner of PHILDIE verdunner 915.

Algemeen;
Onverhoopt kan het voorkomen dat kleine oneffenheden weggewerkt dienen te worden zoals een soldeer-/lijmnaad of lichte beschadiging. Na de hierboven omschreven voorbehandeling het model eenmaal te behandelen met een dunne laag kleurlak. Hierdoor worden de oneffenheden beter zichtbaar en de plamuur krijgt een betere hechting. Gebruik b.v. de snelplamuur van Alabastine, in 30 minuten droog, afhankelijk van laagdikte, en thinner bestendig. Na uitharding het plamuurwerk nat afwerken met waterproef schuurpapier 800 of hoger, daarna verder behandelen zoals hierboven omschreven.

TOEPASSING OP BESTAANDE MODELLEN:
Oude verflagen op modellen van metalen en kunststof zijn te verwijder d.m.v. stralen, ook is het model dan perfect voorbewerkt voor de eerste verflaag.
Niet iedereen heeft de mogelijkheid modellen te stralen, eventueel door PHILDIE laten uitvoeren. Een metalen kap is ook goed te ontdoen van oude verflagen d.m.v. thinner, aceton of remolie.
Veel kunststof modellen zijn ook te reinigen met remolie maar let wel, niet alle kunststof soorten zijn hiertegen bestand.
Eerst op de binnenkant een stukje proberen. Indien het kunststof zacht wordt moet naar een andere oplossing worden gezocht. Het is mogelijk dat naderhand het kunststof hard wordt, m.a.w. door de remolie worden de weekmakers in het kunststof opgelost. Het gevolg is dan dat na verloop van tijd scheuren in de kap ontstaan waardoor deze onherstelbaar beschadigd.
Na verwijdering van de 'oude' verflagen het model verder te behandelen als 'nieuwe' modellen, zoals hierboven omschreven.

AANVERWANTE PRODUCTEN.

PHILDIE-etsverdunner 915;
Nitro-cellulose kleurlakken zijn te verdunnen met de algemeen verkrijgbare Thinner (voor cellulose lakken) en de PHILDIE-etsverdunner. De etsverdunner heeft een etsende werking voor een betere hechting op metaal en dient als vervanger voor washprimer op een gestraalt voorbewerkt oppervlak. Te gebruiken in een mengverhouding van 1:1 tot 1:1,5 (verf:verdunner). De PHILDIE-etsverdunner is op de bestellijst te vinden onder nummer 915 in de tabel 'algemeen'.
De PHILDIE-etsverdunner is het vervangende product voor de ML-verdunner 912.

Phildie-finishPHILDIE-finish - BLANKE VERNIS.
De blanke vernis is toepasbaar voor de eindafwerking van treinmodellen, het fixeren van opschriften en biezen. Geeft het model een egale mattering en heeft geen vergelende eigenschappen. Kan worden aangebracht over de PHILDIE kleurlakken en alle synthetische en acryl verfsoorten. De vernis is krasvast en beperkt weerbestendig waardoor toepassing mogelijk is op treinmodellen welke buiten worden gebruikt. Beperkt weerbestendig houd in dat het nat worden van het model (regenbui) geen probleem is. Echter, het blootstellen aan de weersinvloeden van alle seizoenen wordt afgeraden.
De vernis is watergedragen en daardoor verdunbaar met water en te verwerken met airbrush (aanbevolen) of penceel.

Bij spuitwerk; Mengverhouding 1 deel vernis : ¼ deel water.
Breng de vernis in twee of drie lagen aan. Spuit de eerste laag in een zeer dunne waas, het model in weerspiegeling houden zodat zichtbaar is wat op het model gespoten wordt. Breng enkele minuten daarna de tweede laag (en event. 3e) iets voller aan.

Bij gebruik van penceel (niet aanbevolen); De vernis niet of nauwelijks verdunnen, ook in twee lagen dun aanbrengen, overschilderbaar na 4 uur.
De vernis is bij spuitwerk stofdroog na 10 min. bij 20° C, afhankelijk van de laagdikte, volledige uitharding en glansgraad wordt bereikt na vier dagen.
Gereedschap direct na gebruik reinigen met water, niet verwerken beneden 10° C. Kleurnummer 903, tabel 'algemeen'.

METAALPRIMER;
Washprimer, een etsende primer voor toepassing op ontvet metaal, alleen te verwerken met de airbrush. Te verdunnen met Thinner voor celluloselakken 1:0.5/0.25 (primer:verdunner). Het oppervlak opruwen d.m.v. stralen of schuren met waterproef 800. Spuit 1 dunne laag, overspuiten met kleurlak na 20 minuten en binnen 24 uur. Spuit reinigen met Thinner. Kleurnummer 911, tabel 'algemeen'.

KUNSTSTOFPRIMER;
Kunststof primer is toepasbaar op bijna alle soorten, van verfresten ontdane, harde kunststoffen, zie ook onder Toepassing. Het oppervlak opruwen d.m.v. stralen of schuren met waterproef 800. De primer is gebruiksklaar en alleen te verwerken met de airbrush. Spuit 1 dunne laag, overspuiten met kleurlak na 20 minuten en binnen 24 uur. Spuit reinigen met Thinner. Kleurnummer 914, tabel 'algemeen'.

AFPLAKTAPE;
Onmisbaar bij het spuitwerk is afplaktape. De kwaliteit kenmerkt zich in kleefkracht, elasticiteit en het niet achterlaten van lijmresten. Deze tape is bij PHILDIE verkrijgbaar in een breedte van 25 mm op een rollengte van 66 meter en staat op de bestellijst vermeld onder nummer 921, tabel 'algemeen'.

DE PRAKTIJK.

Voor het spuitwerk van treinmodellen wordt een airbrusch met 'dubbel-actie' functie met onderbeker geadviseerd. Bij 'dubbel-actie' wordt handmatig met het indrukken/achterover trekken van de trekker de benodigde lucht/verf verhouding gemengd zodat de verf goed gedoceerd op het oppervlak komt.
Een gelijkmatige heen en weer beweging tot buiten het te spuiten oppervlak is daarbij van belang maar ook de volgorde, van onder naar boven.
Goede resultaten zijn te behalen met b.v. een Badger 150 met onderbeker en een nozzle van 0,5mm (M), of een gelijkwaardig model.
De luchtdruk bij spuitwerk met de PHILDIE kleurlakken en primers ligt rond de 2.0 bar, bij de vernis iets lager, maar is tevens afhankelijk van de maat nozzle (S, M, of L) en de viscositeit van de verf. Iets meer druk bij hogere viscositeit en/of grotere nozzle maat. Bij een te lage luchtdruk maar soms ook bij iets te dikke verf kan zich een druppeltje in de spuitkop vormen wat spettertjes in de verflaag tot gevolg heeft. Aan de hand van een stukje proef spuitwerk op vergelijkbaar materiaal kan het beste de luchtdruk worden bepaald en tevens de viscositeit van de verf worden gecontroleerd.

Beter te dun dan te dik. Wanneer de verf met een korrelige structuur op het model komt is de verf te dik, er is geen goed resultaat meer te behalen.
Geeft het spuitwerk een sinasappel effect dan is de spuitlaag te dik, eveneens geen goed eindresultaat meer te behalen.
Te dunne verf (lage viscositeit) resulteert in meerdere spuitlagen, voeg eventueel onverdunde verf toe, hiermee is alsnog een goed eindresultaat te behalen.

De kleur geel is een lastig dekkende kleur, 5 á 6 spuitlagen is geen uitzondering, waarbij het eindresultaat mede wordt beïnvloed door de ondergrond. Wanneer de kleurlak bij gestraalde messing modellen zonder primer of transparante primer wordt toegepast, is het verstandig een lichtgrijze onderlaag toe te passen, b.v. de kleur grijs van de binnenwanden van het model. Dit trucje is ook toepasbaar op de op kleur gebrachte kunststof modellen.

Afhankelijk van de gebruikte verfsoort het gereedschap, airbrusch-nozzle-beker e.d., te reinigen met het voor die verfsoort gebruikelijke verdunmiddel, water (PHILDIE-finish) of thinner voor celluloselakken (kleurlakken en primers). Indien na gebruik van de PHILDIE-finish de airbrusch geen volledige reiniging wordt bereikt, dan de spuitonderdelen in thinner laten weken en verder reinigen.
Spuitwerk altijd in een goed geventileerde ruimte, bij voorkeur in een spuitkast met voldoende afzuiging. Damp en nevels niet inademen, gebruik altijd een masker.

 

DISCLAIMER;
Bovenstaande adviezen zijn met veel zorg en uit de praktijk samengesteld, desondanks kan het voorkomen dat er fouten in staan of dat door invloeden van buitenaf het resultaat anders wordt dan verwacht. Voor eventuele consequenties voortvloeiende uit fouten of externe invloeden kan PHILDIE niet verantwoordelijk worden gesteld. Alle adviezen zijn geheel voor eigen risico, er kunnen geen rechten aan worden ontleend.

Inhoud:
Treinmodellen schaal 'N'
NS lichtseinen 'N'
NS bovenleiding 'N'
Ombouwsets 'N'
Frontverlichting 'N'
Onderdelen 'N'
Schaal 'H0'
Schaal '0'
Schaal IIm (G)
Spoorsound
Elektro en Digitaal
Verf programma
Spuitwerk
3D printen
Bestellen:
Bestelpagina 'N'
PHILDIE bouwsets 'N'
Loc nummerplaten 'N'
Bestelpagina 'H0'
Philotrain onderdelen 'H0'
Loc nummerplaten 'H0'
Bestelpagina '0'
Philotrain onderdelen '0'
Bestellen IIm
Bestelpagina verf
Bestelpagina Spoorsound
Bestelpagina elektro
Service:
Downloads
Toelichting bestelformulier
Bestelprocedure
Verzendkosten
Algemene voorwaarden
Route

logo facebook pagina
logo postadres logo e-mailadres
Dubbelklik voor terugkeer naar top pagina.
Deze website komt het best tot zijn recht in Firefox of Google Chrome.